Πανελλαδικές Εξετάσεις 2020: Εκτίμηση των βάσεων εισαγωγής στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα

Το άγχος των υποψηφίων των πανελλήνιων εξετάσεων έλαβε τέλος, καθώς την Παρασκευή, 28 Αυγούστου ανακοινώθηκαν οι βάσεις εισαγωγής στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα. Το Governet.gr, σε συνεργασία με έμπειρο διδακτικό προσωπικό, εξασφάλισε μία αποτίμηση της πορείας των φετινών βάσεων.

Παρόλο που το σύστημα των πανελλαδικών εξετάσεων θεωρείται αντικειμενικό και αδιάβλητο εδώ και δεκαετίες, τα φετινά αποτελέσματα κλονίζουν τον αξιόπιστο χαρακτήρα του· με την έννοια ότι η αντικειμενικότητα της βαθμολόγησης στα γραπτά χιλιάδων υποψηφίων απαξιώθηκε γρήγορα, όταν οι τελευταίοι είδαν να αποκλείονται από τις «σίγουρες» σχολές προτίμησής τους. «Γιατί τις βάσεις δεν τις διαμορφώνουν μόνον οι γραπτές επιδόσεις των υποψηφίων», όπως διαχρονικά υποστηρίζουμε, «αλλά και η, από μέρους τους, κατάταξη των σχολών προτίμησής τους».

Έτσι, παρατηρείται το εξής παράδοξο: το μεγαλύτερο ποσοστό προτιμήσεων σημειώνεται στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα των μεγάλων αστικών κέντρων, ενώ τίθενται σε δεύτερη μοίρα οι αντίστοιχες σχολές της επαρχίας. Ο κύριος, βέβαια, λόγος αυτής της κατάστασης είναι το οικονομικό κώλυμα των οικογενειών που, μέχρι τη στιγμή των εξετάσεων, έχουν ήδη επενδύσει μεγάλα χρηματικά ποσά.

Οι φετινές, όμως, βάσεις αποτέλεσαν ιδιαίτερη έκπληξη για όλους. Το Υπουργείο Παιδείας, στην προσπάθειά του να αναβαθμίσει την επαγγελματική εκπαίδευση, οδήγησε σε γιγαντισμό αποφοίτων των ΕΠΑ.Λ και, κατ’επέκταση, συνυποψηφίων, με απόφοιτους των ΓΕΛ στις εξετάσεις. Όμως, δεν προνόησε για τη δημιουργία ισότιμων συνθηκών. Η εξεταστέα ύλη και ο αριθμός σχολών των Επαγγελματικών Λυκείων ήταν πιο περιορισμένα, ιδιαίτερα σε συγκεκριμένες κατευθύνσεις, με αποτέλεσμα την εκτόξευση των βάσεων.

Έτσι, παρατηρήσαμε την ψαλίδα των βάσεων να ανοίγει σε σχολές Επιστημών Υγείας και να ανεβαίνει κατακόρυφα στο Επαγγελματικό Λύκειο, ενώ, ταυτότχρονα, κατακρημνιζόταν στο ΓΕΛ.

Βέβαια, ο αντίλογος θα παρουσιάσει και την περίπτωση εκείνων που, με ελάχιστα μόρια, εισήχθησαν σε μία σχολή -η οποία ήταν «προτίμηση» καταγεγραμμένη στο μηχανογραφικό τους. Μήπως, όμως, καταλήγουμε να ανακυκλώνουμε εδώ και χρόνια τους ίδιους προβληματισμούς και να αναλωνόμαστε, χάνοντας την ουσία;

Θα ήταν προτιμότερο, όσοι αυτοαποκαλούνται φορείς Αγωγής και Παιδείας, να μεριμνήσουν για την καλλιέργεια της περιβόητης «κριτικής σκέψης» στους μαθητές, όχι διδάσκοντας πώς να απομνημονεύουν τη διδακτέα ύλη, αλλά εμφυσώντας τους στοιχεία που, με δεκτικότητα, θα συναντήσουν στη συνέχεια της ζωής τους.

Από την πλευρά μας, να ευχηθούμε συγχαρητήρια σε όλους! Οι μαθητές κληθήκατε να ολοκληρώσετε τη διαδικασία των εξετάσεων κάτω από ιδιαίτερες συνθήκες. Και να θυμάστε ότι δεν είμαστε περήφανοι μόνον όταν οι κόποι ανταμείβονται! Είμαστε περήφανοι, όταν μεγαλώνουμε ώριμους, πνευματικά, ανθρώπους! Να κυνηγάτε τα όνειρά σας, να ακολουθείτε και διαφορετικές διεξόδους για την επίτευξή τους και…καλές και πρωτότυπες διαδρομές από ‘δω και πέρα!

 

Επιμέλεια – σύνταξη άρθρου:

Δέσποινα Δαϊλιάνη, συντακτική ομάδα Governet.gr

Α. Λ., Φιλόλογος

 

 

Share

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email